Cikkek

Olvassa legújabb cikkeinket, elemzéseinket és riportjainkat!
hőlégballon

Részlet Kevin Uphill könyvéből:

Mit csinálok miután eladtam a cégem?

„Minden kilépés után egy új helyre lépünk be„ (Tom Stoppard)

Egy vállalkozás irányítása csak egy állomása a pályánknak. Előtte alkalmazottak voltunk és most szabadon választhatunk, hogy ismét vállalkozók leszünk, vagy alkalmazottak, ha úgy kívánjuk. Azok az idők már elmúltak, amikor 45 évig dolgoztunk egy vállalatnál, majd onnan mentünk nyugdíjba, szóval miért tartson egy üzlet egy egész életen át?

Mindannyiunknak más elképzeléseink vannak, ami az élethelyzet alakulásával változik. Az emberek a nyugdíjas éveikre koncentrálnak, és ugyanazt a szót idézik fel. Mi hisszük, sokkal jobb az életet szakaszokra bontva értelmezni. Ezáltal új életszakaszokat találhatunk, és kihasználhatjuk ahelyett, hogy a konzervatív szemlélet okozta félelemtől szenvedünk.

Tervezzen már most, és így könnyedén léphet át egy másik életszakaszba. Nem ez történik egyébként is a cégénél? Különböző tervek, célok vannak felállítva. Termékek, verseny, alkalmazottak, küldetések, és terv változtatások. Miért nem állít fel személyes küldetést a saját következő és talán az azt követő életszakaszához?

Abraham Maslow, a motiváció egyik korai kutatója állította fel az emberi szükségletek alábbi piramisát. Az első kettő az alap, a többi három pedig a magasabb szükségletek.
1: Fiziológiai szükségletek: Étel, víz, otthon, ruházat
2: Biztonsági szükségletek: Biztonság, állandó jövedelem, pénzügyi függetlenség
3: Társadalmi szükségletek: Kapcsolatok, pár, család és barátok
4: Megbecsülés: Elismerés és teljesítmény
5: Önmegvalósítás: Lehetőségek elérése

Hát nem érdekes, hogy a pénzügyi függetlenség elérésével még csak a második szintet értük el? Ez azt jelenti, hogy a következő életszakaszban még sok mindent elérhetünk! Valójában a veszélyt a harmadik, negyedik és ötödik szint szükségleteinek kielégítése rejti, hiszen ha eladja a cégét, akkor ezek a szintek redukálódnak. Ez azért van, mert sok esetben a tulajdonosok önbecsülése valójában a főnöki pozíciójukból ered. Ha ezt elveszítik, akkor előbb utóbb üresnek és demotiváltnak érezhetik magukat.

Egy tulajdonos-cégvezető kiszállása mind üzleti stratégiai tervezést, mind személyi tervezést is megkíván. A sikeres kiszálló cégvezető-tulajdonos sokkal többet gondol, és előre tervez a személyes, érzelmi szükségleteire és önmegvalósítására. Az alábbi kérdéseket teheti fel magának:
- Ki vagyok?
- Mi motivál?
- Mi motiválja a párom vagy a családom?
- Mi okozna nekem nagy elégedettséget?
- Van egyértelmű célom?
- A pénzen kívül mi a tökéletes munka/életstílus számomra?

Emma Boarer:

Mennyit ér a cégem valójában?

Mind hallottuk már a kérdsét: Milyen hosszú egy láncszem? Ha figyelmen kívül hagyjuk is a választ, hogy kétszer olyan hosszú mint a fele, mi köze is van ennek a cégértékhez? Nos, ennek a pici lánszemnek a hossza jelentős eltéréseket mutathat. Pontosan úgy ahogy az Ön cége értéke. Ez nem nagy segítség, és nem válasz az Ön által feltett kérdésre.
Azt szeretné tudni, hogy 1 millárd, 5 milliárd, vagy több. Vagy valahol ezek között. Azt szeretné tudni, hogy nyugdíjba tud-e vonulni, vagy épp királyként fog visszavonulni.
Nézzük meg, miért változó egy cégérték.

szamologep

Értékelések

1. Könyvelők

A könyvelők gyakran értékelik a cégeket. Ideális személyeknek tűnhetnek, mivel pénzügyi-számviteli területen dolgoznak. De az Ön cége a számokon kívül jóval többről szól. A jó hírnévről, a szerződéseikről, az alkalmazottairól, a szellemi tulajdonról, az üzleti kapcsolatokról , és még sok mindne másról. Ezek mind értékkel bírnak, ami messze felülmúlja a pénzügyileg számított értéket.

2. Vevő, vagy versenytárs

Ha Önt megkeresi egy potenciális vevő, nagy eséllyel jól felméri azt az értéket, amit mások nem képesek. De ami nagyon fontos, hogy ők nem lesznek hajlandóak megfizetni azt az árat, amit a cége valójában ér. Ők a számukra lehető legjobb áron akarják megvásárolni az Ön cégét. Hibáztathatjuk őket ezért?
Az ajánlatuk valsózínűleg alacsony lesz, minden bizonnyal a piaci érték alatt, különösen, ha egy versenytársról van szó.

3. Stratégiai vevő

Egy stratégiai vevő nagy valószínűséggel nagyobb értéket lát az Ön cégében, mint mások. Ezek a vevők látják a lehetőségét annak, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat az Ön cégén keresztül tovább értékesíthessék vevőiknek, és fordítva. Ez mindkét cég hasznára válhat, és gyors fejlődésnek indulhatnak. Adott esetben még a kölstéghatékonyság is javulhat, ami tovább növeli a profitot. Mindezek egy jobb értékelést eredményezhetnek, de ne feledje, hogy ennek ellenére az ilyen tipusú vevők is megpróbálják a számukra legalacsonyabb áart kialkudni.

4. A jól informált vevő

A vevők sokszor azért nem látják a cége valós értékét, mert a vállalatokat több szemszögből kell megviszgálni ahhoz hog mélyrehatóan megismerhessük.
Amikor a vevők érdeklődését egy gyakorlott és tapasztalt marketing kutatás kelti fel, az számottevően javíthatja az ilyen vevők által meghatározott cégértéket. Ne feledje, egy cég eladása egyedi értékesítésnek mnősül, ne tévesszük össze egy termék vagy szolgáltatás értékesítésével.

Beruházók

A magán- vagy részvényes befektetők esetén előfordulhat, hogy meglévő portfóliójukhoz ideális lenne felvásárolni az Ön cégét, de ne felejtsük el, hogy a befektetők érdeke a lehető legnagyobb ROI(Befektetés arányos megtérülés) elérése, és ennek a legjobb módja a legalacsonyabb áron felvásárolni a cégét.

Cégeladásra szakosodott vállalkozások

Amennyiben el akarja adni a cégét, sz ideális megoldásnak az tűnik, ha keres egy erre szakosodott, gyakorlott és tapasztalt céget, olyat, mint az Avondale.
De még ebben az esetben is a kapott cégértékelés ajánlatonként eltérhet. Valószínűleg ez a legnagyobb kihívás a cégértékeléseknél.
Vajon miért nem egyezik az ilyen cégek által meghatározott cégérték? Ennek számos oka lehet, többek között az alábbiak:



  • Szektor ismerete
  • Azon cégek, amelyek nagy tapasztalattal rendelkeznek az Ön szektorában, ismerik az Önéhez hasonló cégek által képviselt értékeket, így a többi cégtől eltérően pontosabban meg tudják határozni a valós cégértéket.

  • Vevői adatbázis
  • Vannak olyan közvetítő cégek, akik olyan vevői adatbázissal rendelkeznek, amely vevők épp olyan cégeket keresnek megvételre, mint az Öné, és ehhez megfelelő költségvetéssel is rendelkeznek. Ezeknek a cégeknek különösen jó elképzeléseik lehetnek az Ön cégére vonatkozóan.

  • Sikertelen vásárlók
  • Azon cégek, akik már eladási tapasztalattal rendelkeznek, és eladtak olyan vállalkozást, mint az Öné, nagy eséllyel ismernek olyan vevőt, aki már kapcsolatban állt más eladókkal, de az eladás nem valósult meg, így továbbra is keresnek eladó cégeket.

  • Értékesítő vagy szakértő tanácsadó?
  • Az a személy, aki közvetlenül a tulajdonossal működik együtt, és már rendelkezik sikeres eladási tapasztalattal, mindig képes lesz egy reális árat adni egy értékesítővel szemben.
    Mindig vegye a fáradtságot, és beszéljen közvetlenül egy szaktanácsadóval, aki jobban megérti cége működését és annak valós értékét, mint bárki más.

    Van még egy ok, amiért a cégérték változó, és ez a túlértékelés.

    Talán erősnek tűnhet a kérdés, de ha egy értékesítő 1 millárd Forinttal többre értékeli a cégét, mint egy másik, Ön melyiket választaná?

    Végeredményben a cégét annyiért adja el, amennyit a vevő hajlandó megfizetni, de Ön kénytelen magát arra az értékesítőre bízni, aki a legmagasabb árat adta, holott az gyakran független az aktuális értéktől. Milyen erőforrások, tapasztalat és gyakorlat van ahhoz, hogy megfelelő értékelést tudjanak adni?
    Amikor kiválaszt egy közvetítőt, tegye fel ezt az egyszerű kérdést magának:
    Kifizetné a javasolt árat a cégért, ha Ön szeretené megvenni a céget?

ábra

Részlet Molnár Szabolcs EXIT című könyvéből:

Szükség van-e exit stratégiára?


Ez a téma már lassan 15 éve foglalkoztat, így nagyon sok vállalkozóval, felső vezetővel volt alkalmam beszélgetni a kiszállási stratégiákról. Nagyon leegyszerűsítve két csoportba tudom sorolni azokat az embereket, akikkel összehozott az élet. Az egyik csoportnak van exit stratégiája és így is hívja, a másik csoportba tartozóknak nincs.

Elkezdett foglalkoztatni az alábbi két kérdés:
1. Kik azok, akik tudatosan készülnek a kiszállásra és miért?
2. Kik azok, akik nem is foglalkoznak a témával, és ők vajon miért nem?

Azt tapasztaltam, hogy az egyik legnagyobb különbség azok között, akiknek van kiszállási stratégiájuk azokhoz képest, akiknek nincs, az az, hogy nem azonosítják magukat a vállalkozásukkal. Azaz, ők eleve úgy tekintenek a vállalkozásra, mint önálló, tőlük függetlenül létező organizmusra.
„A vállalkozás nem én vagyok” gondolkodásmód határozza meg az életuüket. Ez alapján hoznak döntéseket, így szervezik a vállalatot és ez alapján döntik el, hogy milyen típusú feladatokat vállalnak el a saját cégeikben. Ez persze a mérettől és a befektetett tőke mértékétől nagyon nagyban függ! Tudatosan, a jövőjüket jó előre megfontoltan, a személyes céljaikat mindvégig szem előtt tartva építkeznek és hoznak áldozatot, vagy éppen ellenkezőleg, nem hoznak áldozatot!

Az ő gondolkodásukat az jellemzi, hogy a cég van értük és nem fordítva. Így ritkábban kerülnek mókuskerékbe, ahol ők maguk a cégük rabszolgái. Ha bele is kerülnek egy-egy ilyen helyzetbe, az csak átmeneti. Mivel jó előre terveznek és cégen túli szempontokat is figyelembe vesznek az életuükben, így könnyebben engednek el feladatokat és könnyebben adnak teret az őket körülvevő embereknek.

Ne legyen exit stratégiád!

A vállalkozás korai növekedési szakaszában nem kell, hogy azon járjon az ember esze, hogy majd mikor és hogyan fog kiszállni!
Ha élvezed minden percét annak, amit csinálsz, akkor szintén nincs szükséged exit stratégiára! Ha olyan helyzetben van a céged, amikor mindent bele kell adni és mindent egy lapra feltéve küzdeni úgy, hogy közben akár el is veszíthetünk mindent, akkor nincs helye az exit stratégiának! Ha felismerted, hogy építettél egy céget magadnak, amiben remekül érzed magad és nem az üzlet folyamatos növekedése és újabb üzletek, üzletágak vagy akár vállalkozások indítása jár a fejedben, akkor neked nincs szuükséged kiszállási stratégiára!

Az Avondale sokéves tapasztalata szerint a kiszállásra időben érdemes elkezdeni a felkészülést. Legyen szó hátralépésről, menedzsmentnek vagy utódoknak történő átadásról vagy éppen a cég teljes vagy részbeni értékesítéséről.